Etteplan tehostaa suunnitteluohjelmistojensa käyttöasteiden ja kulujen seurantaa

Etteplan Oyj

Onko oikeilla ihmisillä oikeat työkalut, kohdistuvatko kustannukset sinne minne pitääkin? Suuressa suunnitteluyrityksessä useiden suunnitteluohjelmistojen hallinta on haasteellista ilman toimivaa seurantajärjestelmää.

Etteplan on suunnittelualan, digitalisaation ja teknisen dokumentoinnin edelläkävijä. Yrotyksen palvelut kattavat teollisuuden laite- ja laitossuunnittelun, sulautettujen järjestelmien ja IoT:n sekä teknisen dokumentoinnin ratkaisut. Yhtiön asiakkaita ovat maailman johtavat valmistavan teollisuuden yritykset.

Jokaista yksikköä laskutetaan lisenssien todellisen käytön mukaan

Perinteisesti suunnitteluohjelmisto on asennettu työasemalle ja siellä se sitten pysyy. Nykypäivänä yrityksessä pyritään hankkimaan se määrä ohjelmistoja, mitä todellisuudessa tarvitaan ja käyttäjä varaa lisenssin palvelimelta käyttöönsä ainoastaan silloin, kun sitä tarvitsee.

"Kustannusten oikean kohdistamisen vuoksi laskutamme sisäisesti jokaista yksikköä lisenssien todellisen käytön mukaan. Pääluvun mukainen kustannusten jakaminen ei olisi oikeu-denmukaista, koska käyttömäärät ja lisenssien kustannukset vaihtelevat huomattavasti."

Etteplanissa oli vuosikausia käytössä seurantajärjestelmä, jonka kehittämiseen yritys oli vuosien varrella osallistunut ja se täytti tehtävänsä hyvin. Järjestelmän käyttö teetti Lehtimäen mukaan kuitenkin jonkin verran manuaalista työtä yhtiön kasvaessa ja lopullinen kynnys ylittyi, kun esimerkiksi Catia V6:sta ei saatu millään keinoin liitettyä kyseisen järjestelmän seurantaan. Vaihtoehtoina oli kehittää itse uusi järjestelmä tai hankkia se talon ulkopuolelta.

“Eri suunnitteluohjelmistojen yhteen lasketut investointi- ja ylläpitokustannukset ovat vuositasolla useita miljoonia euroja. Olemme siis hyvin kiinnostuneita näiden ohjelmistojen optimaalisesta hyödyntämisestä ja kustannusten oikeasta kohdistamisesta yrityksen sisällä. Jotkin ohjelmistot ovat hyvin kalliita, toiset edullisempia. Useimmista ohjelmistoista on eri tasoisia ja eri tehtäviin tarkoitettuja versioita. Ei ole järkevää, että esimerkiksi raskasta suunnitteluohjelmistoa käytetään vain dokumenttien tarkasteluun – varsinkin, jos toinen suunnittelija samaan aikaan tarvitsee kyseistä lisenssiä suunnittelutyöhönsä.”

Haasteet

  • Käytössä lukuisia eri suunnitteluohjelmistoja ja niiden versioita, jolloin kustannusten kohdistaminen tarkasti ja oikein eri kustannuspaikoille oli haastellista

  • Etteplan tarvitsi järjestelmän, jolla selvittää miten varmistetaan oikea määrä oikean tasoisia suunnitteluohjelmistoja, ja että ne ovat oikeiden henkilöiden käytössä

  • Etteplanin aiempi lisenssien hallintajärjestelmä ei pystynyt enää vastaamaan yrityksen tarpeisiin

Ratkaisut

  • Etteplan päätti hankkia Symetrin CQFlexMon-järjestelmän

  • Järjestelmää kehitettiin Etteplanin tarpeiden mukaisesti ja siihen lisättiin uusia toiminnallisuuksia

  • Etteplanin kaikki suunnitteluohjelmistot, niin Suomessa kuin muissakin maista, liitettiin järjestelmän hallintaan

Hyödyt

  • Sisäisen laskutuksen raporttien laatimiseen tarvittava työmäärä on vähentynyt

  • Kustannusten kohdistaminen on tarkentunut

  • Budjetointi sekä kulujen seuranta on helpottunut ja ohjelmistolisenssien määrää on voitu supistaa jonkin verran

  • CQFlexMon kerää tarvittavan tiedon ja on EU:n GDPR-tietosuoja-asetuksen mukainen

Kerromme mielellämme lisää

Tietonne tallennetaan, jotta voimme käsitellä kurssi-ilmoittautumisenne. Lue lisää, kuinka käsittelemme henkilötietoja Privacy Policy.

Samankaltaisia referenssejä


Ripellino ensures growth with BIM

When the architectural firm Alessandro Ripellino decided to take the step to BIM planning, in order to meet changing purchaser requirements, it was important to have a user-friendly platform and to be able to deliver high-quality projects in a short time.

Learn more

Naviate streamlines our BIM projects

When a train passes a train station at 250 kilometres per hour, the air pressure on the waiting passengers is likely to be unpleasant. However, at the new Holmestrand train station outside Oslo, this will not be the case.

Learn more